Tělesné tresty dětí
DEVĚT KLÍČOVÝCH MYŠLENEK
Na základě výsledků výzkumného projektu vypracovali zahraniční autoři pro rodiče a
vychovatele devět klíčových myšlenek, které pomohou odstranit návyk facek, políčků,
pohlavků.
1. První z nich je zachovat klid. Pocit vzteku a ztráta kontroly je špatným výchovným
rádcem a po jejich odeznění se často dostavuje nedobrý pocit ze svého chování, hanba ze
selhání a někdy i ztráta sebeúcty. V klidu většinou necítíme potřebu řešit problémy
tělesnou silou.
2. Tím se dostáváme k druhému doporučení, kterým je luxus dopřát si sám pro sebe
krátký čas, během kterého je vhodné se vyladit pro vstřícné řešení konfliktu,
problému atd. V dobré kondici budeme konstruktivnější a kreativnější.
3. Třetí, velmi důležitou radou je být milý, ale pevný a důsledný. Není důvod hovořit s
despektem či posměšně s někým, koho mám rád, ale je třeba důrazně a důsledně sdělit
svůj názor.
4. Čtvrtá rada nabádá k podpoře tvořivého přístupu i na straně dětí. Dítě již bylo
seznámeno s naším názorem a vychovatel teď nepřikazuje ani nelinkuje řešení, ale
dává na uváženou dítěti, aby samo zvolilo nápravu svého chování nebo je poopravilo.
Tak stálé zachováváme respekt k osobnosti dítěte.
5. Dále se doporučuje, aby rodiče a vychovatelé vycházeli z logických důsledků chování
dítěte. Zkusme si odpovědět na otázku, jak pomůže v situaci rozbitého okna
pohlavek dítěti. Možná lépe se nám bude odpovídat na otázku druhou, zda nebude
prospěšné pro dítě, pro nás a pro majitele rozbitého okna, když se dítě samo postará o
nápravu.
6. Tato zásada platí pro situaci, kdy dítě poruší domluvenou dohodu a nesplní ji. Zásada
zní: stále není důvod pro zdvihnutí ruky, ale v první řadě si necháme vysvětlit,
proč se tak stalo, a zvažujeme pro i proti kázeňskému postihu.
7. Rodič ani vychovatel nevyvolají konflikt a situaci využijí ve svůj prospěch a ukážou
dítěti, jak se k takové situaci postavit a řešit ji.
8. Další doporučení je pro situaci, kdy dítě otálí se splněním našeho požadavku, a znamená
dobrou radu: zachovat laskavost, ale důslednost.
9. Poslední doporučení pro rodiče a vychovatele na cestě ke kultivaci jejich
vychovatelského umu je posledních 5 minut. Jestliže bychom dítěti narušili dopředu
plánovaný program, na kterém mu záleží, proto, aby konečně splnilo dohodu,
doporučuje se čas 5 minut pro obě strany k zamyšlení a rychlé inventuře ztrát a
zisku, bude-li každá strana přísně obhajovat své stanovisko. Po pěti minutách budou
obe strany schopny tvůrčím způsobem spolupracovat na vyřešení problému ke
spokojenosti obou. (K. Kvols)
(převzato z www.ppp-hodonin.eu)